RADIOAMATÉRSKÝ OBČASNÍK

OK1CJB - Jaroslav Janata - Czech Republic - QTH:Říčany - Loc: JN79hx - EPC:#1217 - SWL: OK1 15512

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
       OK1CJB                    Jaroslav Janata                    Czech Republic                    QTH: Říčany                    Loc: JN79hx                    EPC:  #1217                    OK QRP CLUB No: 533                    SWL:  OK1 15512      

Mini Whip - 1

Tisk
Mini Whip prvně publikoval Roelof PA0RDT v květnovém čísle časopisu Vernon, ročník 2006. Od té doby vzbuzuje spoustu emocí. Od nekritických pochval, až k úplnému zatracení. Pravda bude jako vždy někde uprostřed. Anténa původně určená pro příjem signálů mezi 10 kHz a 20 MHz je velice populární. Svědčí o to téměř třináct tisíc odkazů na internetu. U nás podrobně tuto anténu podrobně popisuje na svých stránkách Jirka OK1MES. Od něj jsem také většinu rozumů pochytal. Já jsem se jí rozhodnul postavit pro potřeby začínajících posluchačů v našem radioamatérském kroužku. Nejde mi o to postavit anténu špičkových parametrů, ale vyřešit dilema poslouchat, nebo neposlouchat rádiový provoz. To je velice palčivá otázka nejen pro členy našeho radiokroužku. Natáhnout si drátovou anténu je problém i pro dospělého amatéra, natož pro kluka ze šesté třídy. Aby si děti mohly postavit anténu, musí být především malá a levná. Tomu Mini Whip vyhovuje.
4-430 sch1Schema se opakuje ve všech odkazech. Tady snad jen pro úplnost. Na vstupu tranzistor J310 a emitorový sledovač jsem osadil tranzistorem BFR96.
Původní tranzistor na pozici Q2 - typ 2N5109 je pro naše účely příliš drahý. V PSE stojí 135.- Kč/ks. Pro devatenáct dětí v našem kroužku to znamená 2500 Kč! Na to nemáme.
Napájení po koaxiálu jsem pro zkoušky zapojil jen provizorně. Anténu jsem napájel z malého gelového akumulátorku 12V/7Ah. Pro úplnost ještě schema napájení. V budoucnu bude anténa napájená po koaxiálu z malého přímosměšujícího přijímače. Pro připojení jsem použil F konektory, které pro tento účel dobře vyhoví a jsou levné. Navíc mi pro venkovní montáž připadají spolehlivější než konektory BNC.
Zajímavé je také sledovat úbytky na napětí u jednotlivých součástek. Z původních 12.2V se na napájení tranzistorů antény dostane pouze 9,8V. To je celkový úbytek na napětí skoro 20%!
4-430 sch2Montáž stylem "vrabčí hnízdo" jsem zavrhnul. Klukům zatím dělá problém dobé pájení a nemá cenu si vzdušnou montáží přidělávat problémy. Proto jsem uvítal když Pepa OK1NOP přinesl hotovou destičku s označením PP81, která je k dostání u firmy Buček za 24 Kč. Je to DPS k anténě miniwhip která byla publikovaná v AR 9/2006. Protože AR neodebírám, nezbylo než si podle schematu desku sám osadit. Výsledek je na spodním obrázku.
4-430 DPSosazeni


Na obrázku vlevo je vidět uchycení desky. Na desku jsou připájená dvě očka za  které je deska přišroubovaná ke dnu. Na fotografii zatím není spojen plášť konektoru se zemí desky. Dno záslepky je poměrně silné a závit u F konektoru nestačí na pájecí očko pod jeho matici. Proto jsem zemnící propojku připájel přímo na matici konektoru a připojil pod šroub M3 upevňovacího očka desky. V pravo plastová příchytka antény. Do vyvrtaného otvoru ø10mm jsem narazil silonovou kulatinu. Ta se zasune do poslední části laminátového stožárku z rybářského prutu (pozůstatek z antény Moxon).

4-430 hotovo
Hotová první anténa v plastové trubce vodovodního odpadu ø 40mm. Vzal jsem v garáži to, co mi přišlo pod ruku. Další Mini Whip jsem už zabudoval do tvarovky (spojka dvouhrdlá) ø40mm. Cenový rozdíl není tak veliký a ušetří to poměrně dost práce.

Připojení antény

4-430 FkonektorAnténní svod je z koaxiálního kabelu a jeho vnější průměr musí odpovídat typu F konektoru. Ty se dělají pro kabely s průměrem 5, 6 a 7 mm. Neměl by to být kabel pro vnitřní montáž. Ten totiž nesnáší UV záření a na slunci jeho plast brzo degeneruje. Budu kacířsky tvrdit, že v našem případě na impedanci nezáleží a nezáleží ani na ztrátách v  kabelu. Signál z antény je dostatečně silný aby pokryl ztráty svodu s rozumnou délkou. Já použil asi 15m výprodejního zeleného vojenského koaxiálu ø6mm. Pro montáž do F konektorů by měl být vnitřní vodič z plného drátu. Pokud je ale střední vodič z lanka a pocínujete ho bez přeteklin, funguje to také. Návodů na montáž F konektorů je na internetu dost. Jen si dejte pozor na způsob montáže a k tomu zvolený průměr konektoru. Některé návody šroubují konektor na průměr izolace středního vodiče + opletení a někdy se stínění ohýbá přes vnější plášť kabelu.
Jak protáhnout anténní svod do bytu? Vrtat do panelu je problém, provrtat rám plastového okna je barbarství. Tady se uplatní okenní průchodka. Je třeba dát trochu pozor na výběr. Jejich cena se pohybuje v rozmezí 26.- až 260.- Kč. Na přijímací anténu stačí pochopitelně ta nejlevnější. Průchodky mají impedanci 75Ω a jsou ukončené F konektory.4-430 pruchodkaProtože předpokládám opakovanou výrobu, je poněkud podrobnější rozpiska materiálu připravená ke stažení jako samostatný ve formátu pdf. Je třeba si dát pozor na správný průměr F konektoru. Kabely, i když mají stejné značení, mohou mít odlišné vnější průměry. Proto berte označení konektoru v rozpisce pouze jako orientační. Cenou za trubku se rozumí cena plastové trubky na stožárek.

Je dobré si přečíst

 [1] Anténa Miniwhip 1 Jirka OK1MES www.radiosvet.wz.cz
 [2] Anténa Miniwhip 2 Jirka OK1MES www.radiosvet.wz.cz
 [3] The pa0rdt-Mini-Whip Roelof Bakker, pa0rdt www.dl1dbc.net
 [4] pa0rdt-Mini-Whip, an active receiving antenna 10kHz-20 MHz Roelof Bakker, pa0rdt www.dl1dbc.net

   
 

hledat v obsahu

Přihlášení