RADIOAMATÉRSKÝ OBČASNÍK

OK1CJB - Jaroslav Janata - Czech Republic - QTH:Říčany - Loc: JN79hx - EPC:#1217 - SWL: OK1 15512

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
       OK1CJB                    Jaroslav Janata                    Czech Republic                    QTH: Říčany                    Loc: JN79hx                    EPC:  #1217                    OK QRP CLUB No: 533                    SWL:  OK1 15512      

Ochrana autobaterie MW728

Tisk
U několika prodejců lze koupit čidlo pro ochranu autobaterie před vybitím. Toto zařízení odpojí spotřebič od akumulátoru, když napětí klesne pod určitu hodnotu. Podle drzosti prodejce se dá čidlo koupit za 300 - 500 Kč. Napadlo mi, že by se dalo využít pro portejblové aktivity. Ale chtělo by to vědět, co je vevnitř a jestli by se to dalo nějak upravit, nastavit úroveň vypnutí a tak. Rozhodl jsem se, že si jedno koupím a prozkoumám. Chtěl bych se podělit o výsledek svého úsilí a umožnit tak dalším zájemcům se rozmyslet, jestli by jim čidlo mohlo být užitečné.
Zařízení lze snadno rozebrat - čtyři šroubky zespodu. Není žádná pečeť nebo jiná ochrana proti manipulaci v záruce. Zřejmě to při ceně výrobku ani nestojí za to. Čidlo jsem otevřel a na fotografii vidíte destičku se součástkami. Součástky jsem pojmenoval po svém - abych mohl nakreslit schéma.
Schéma jsem rozdělil do dvou částí. První jsem nazval "Silová" (Jaroslav se asi jako silnoproudař usměje). Funkce je zřejmá. Za zmínku stojí to, že odpor cívky relé je zhruba 160 ohmů. To znamená, že pokud je relé sepnuté, je jeho spotřeba asi 70 mA a k tomu ještě připočtěte nějakých 7 mA na zelenou LED. Při odpojené zátěži bere červená LED cca 12 mA. Tento proud teče přes cívku relé, ale na jeho sepnutí to nestačí. Kondenzátor C2 má asi přidržet relé při krátkém výpadku - například, když relé v autě přepíná z akumulátoru na alternátor nebo naopak. Kontakt relé, spoje na destičce a dráty jsou zřejmě dimenzované na 10A. Takže se čidlo hodí spíše pro QRP a jim blízká zařízení.
Z bodu označeného "Control" odebírá řídící jednotka napětí akumulátoru a podle situace otvírá nebo zavírá tranzistor T1. Výstup řídící jednotky je označen "Out 4", protože se jedná o výstup komparátoru U1.4 v řídící jednotce.
Když má akumulátor dostatečné napětí (větší než 12,5 voltu) jsou výstupy komparátorů U1.2 a U1.3 ve stavu "sepnuto" a kondenzátor C3 se nemůže nabíjet. Proto jsou výstupy komparátorů 1 a 4 ve stavu "rozepnuto". Z toho vyplývá, že tranzistor T1 je sepnutý, relé také a odpor R7 se neuplatní. Akumulátor se vybíjí. Když napětí klesne pod 12.5 voltu, rozepne komparátor U1.2. To ale nic neznamená, protože komparátor U1.3 dále brání nabíjení C3. Až když napětí klesne pod 11.1 voltu, rozepne i komparátor U1.3 a C3 se začne nabíjet. Než se nabije na 3.3 V, trvá to asi 5 sekund. Pokud se během té doby napětí nevrátí nad těch 11.1 voltu, sepnou se komparátory U1.1 a U1.4. Následně se rozepne relé a odpor R7 je připojen paralelně k R5. To vyřadí komparátor U1.3 ze hry - napětí na akumulátoru by muselo stoupnout nad 50 voltů, aby komparátor U1.3 zase sepnul. Takže, když se akumulátor začne nabíjet, musí napětí stoupnout až na 12.5 voltu, aby sepnul komparátor U1.2. Tím se okamžitě vybije C3 a rozepnou komparátory U1.1 a U1.4. Tranzistor T1 a relé sepnou, odpor R7 se odpojí od R5 a jsme zpátky ve výchozím stavu.
Čtyřnásobný komparátor s otevřenými kolektory je LM339N od Texas Instuments. Bleděmodré odpory (R5, R6, R10 a R11) jsou s tolerancí +/- 1%, ostatní jsou +/- 5%. Podrobnosti o dalších součástkách jsem nezjišťoval. Záporné póly akumulátoru a zátěže jsou spojeny přímo (společný vodič) - to jsem nekreslil. Pojistka je v konektoru, který se zapojuje do auta.
Pokud bychom chtěli změnit hodnotu napětí, při kterém se akumulátor odpojí, bude potřeba "sáhnout" na odpor R5 nebo R6. Také mne napadlo nějak připojit napětí TX INH od mé FT-817 tak, aby se napětí na akumulátoru testovalo jen při příjmu a ne při vysílání.

 

hledat v obsahu

Přihlášení